Thursday 1 July 2021

MCO,MCO DAN MCO

Assalamualaikum

Hari ni dah 2 Julai 2021

Dah masuk Julai dah pon guys tapi kes covid masih tak turun-turun.

Dari mana punca aku pon dah malas nak ulas. Setiap hari pon penuh dengan #kerajaangagal #kerajaanbangsat

Well melihat kepada kecelaruan keadaan sekarang ni memang layak lah kerajaan sekarang kena macam tu

Just imagine lah dari pkp,pkpb,pkpd,lockdown then pkpd semula.

Rules and regulations macam caca marba,pening kepala rakyat

Okey sekarang ni baru dapat info yang PKPD pulak area rumah mak aku ni dari 3 Julai sampai 16 Julai pulak

Bukan sekarang tengah lockdown ke?Kenapa pkpd pulak dah?Ingatkan lockdown tu dah terpaling ketat?

Dah setahun yet kerajaan masih gagal nak uruskan krisis ni dengan efisien. Memang sampah betul

Sekarang ni aku pulak yang dalam dilema sama ada nak stay rumah aku ataupun stay dekat rumah mak aku dua minggu ni.

Pening oh pening

Wednesday 5 May 2021

KISAH RUMAH BARU (PART 1)

Hai Assalamualaikum semua

Masa entri ni ditulis adalah pada 6 Mei 2021.

Maknanya dah 5 bulan aku tak cerita apa-apa. Well entahlah bila dah masuk umur 30 ni jadi malas, tapi sebelum ni pon memang aku malas dah.haha. Entahlah

Ok entri kali ni aku nak cerita pasal  proses rumah baru aku.

Alkisah sebenarnya aku tak rushing pon nak beli rumah tapi bila mak aku bising-bising pasal kucing aku maka aku decide untuk beli rumah lain terus. Senang sikit ada rumah sendiri nak letak kucing. Dipendekkan cerita, aku kan memang urgent nak beli rumah jadi aku try cari dekat mudah pasal rumah untuk dijual yang sesuai lah. Lepas dah survey dan rasa macam aku mampu bayar dan most importantly,,pergi tempat kerja aku cuma dalam 8 minit je, aku pon proceed je lah, Malas dah nak cari rumah lain.

Bila dah survey aku pon contact agent rumah yang aku nak beli ni. Aku contact a few agent lah untuk tanya pasal rumah lot tepi tapi mostly dah sold out. Kiranya takde lah rezeki aku nak beli rumah.

Lepastu one day ada agent ni whatsapp ada lot tepi yang kosong tapi lot end lot. Lepas pikir-pikir and aku tak nak terlepas lot tu maka aku setuju je lah. Maka bermula lah proses nak membeli. Ok dekat sini aku tak tahu lah aku sejenis manusia macam mana,,aku teruskan proses beli tanpa tengok dalam rumah tu keadaan macam mana pon. Gila kan,,dan proses aku dengan agent tu pon melalui whatsapp je. Nampak tak betapa tegar dan beraninya aku beli rumah yang harga ratus-ratus ribu tanpa jumpa agent dan tengok rumah pon.

Lepas dah selesai proses apply loan apa semua,,alhamdulillah  loan rumah aku lulus lah. Lepas loan dah lulus, maka tunggu untuk proses sign snp pulak apa semua tu lah. Dalam setahun jugak lah aku tunggu rumah siap sebelum dapat kunci.

December 2020,aku dapat email untuk ambik kunci rumah so aku pon pergi lah ambik kunci rumah dan tengok rumah tu macam mana. Bila dah dapat kunci, aku terus pergi tnb untuk apply elektrik, harga dalam RM260. Bagusnya TNB ni,hari ni aku bayar, esok terus datang pasang. Lepas dah apply elektrik aku kena pergi jabatan air pulak untuk apply bekalan air. Yang proses ni memang lambat,dalam dua minggu ke tiga minggu jugak nak dapat bekalan air

Ni gambar lepas dapat kunci. Yes aku beli rumah PR1MA je tapi still mahal jugak yet affordable untuk aku bayar monthly lah. Ye lah nak beli rumah dua tingkat tak lepas pulak, lain lah kalau kita ni berlaki boleh jugak joint loan beli rumah banglo terus ke.Haha.Tapi yang bagus rumah PRIMA ni sebab dia gated guard jadi sepanjang aku duduk sorang dekat sini tak takut sangat lah sebab ada guard.

Boleh lah setakat rumah untuk aku duduk sorang dengan kucing-kucing aku. Alhamdulillah.

FYI rumah ni tak besar pon in fact lepas aku dapat kunci je baru aku macam terpikir kenapa aku tak pergi tengok rumah contoh dulu kan sebab kalau aku pergi tengok confirm aku takkan beli sebab rumah ni kecik. Tapi yang bagusnya sebab dekat je dengan tempat kerja jadi pagi-pagi tak rushing untuk pergi dan balik kerja so aku berlapang hati je lah..huhu..Harapnya lama lah aku boleh kerja lagi.

Ok setakat ni dulu untuk entri kali ni. Nanti aku cerita pulak bila aku masuk duduk rumah ni

Wednesday 2 September 2020

PULAU TIOMAN 2020

Okey assalamualaikum

Semua pon dah sedia maklum kan yang tahun 2020 ni kita dah dilanda virus corona jadinya satu dunia dah ambil langkah berjaga-jaga dengan stop kemasukan pelancong ke dalam negara masing-masing.
Malaysia pon tak lari jugak dari ambik langkah yang sama jadiknya sepanjang 2020 ni tempat-tempat pelancongan dekat Malaysia ni penuh lah terutama kalau weekend panjang

So kali ni aku dengan geng Fab6 plan pergi pulau.
Trip Fab6 ni boleh dikatakan trip tahunan lah tapi instead of 6 kalini 5 orang je yang join. Awalnya bulan 3 hari tu kita plan pergi Indonesia,tiket semua dah beli bagai tapi tu lah kena cancel sebab corona ni.
Jadinya bila dah bincang-bincang,kita decide untuk pergi time cuti merdeka ni lah dari 29-30 Ogos je. Plan asal adalah untuk pergi pulau Redang sebenarnya tapi bilik semua full dah so kita pilih untuk pergi Tioman je.
Ni kiranya kali kedua lah aku pergi Tioman. Last pergi tahun 2014, itupun dekat Salang je.

Oh ya kalau plan untuk pergi time peak days macam cuti sekolah ke tolong lah book feri awal-awal sebab kalau book last minit atau walk in takut tiket feri dah habis,
Macam kitorang sepatutnya naik dekat Tanjung Gemok sebab lagi dekat dari Kuantan tapi tiket feri dari Tanjung Gemok dah sold out awal lagi dah jadinya kitorang naik dari Jeti Mersing.
Untuk pergi Tioman ni kau boleh naik antara dua feri which is Cataferry atau Bluewater. Kitorang ambik cataferry sebab nak selesa sikit and I tell you guys what, feri ni mmg sangat selesa.
Cuma bayaran untuk feri ni agak mahal kalau nak compare dengan bluewater. Tiket feri kami RM130 return/pax naik cataferry. Kalau naik bluewater harga return cuma RM70.
So its up to you guys lah nak pilih mana yang lagi berbaloi,ikut bajet masing-masing kata orang

Ni rupa cataferry tu. Dalam dia memang aircond kuat cuma seat dia macam seat airasia,tegak jek macam tu but still sangat selesa. Dalam feri ni ada food stall jugak incase kau lapar ke boleh beli makanan dalam tu. Toilet of course ada jugak cuma toilet dekat area luar feri tu,bukan dekat dalam feri.

Ni kitorang berlima duduk seat area tengah sebab cukup satu row lima orang semua. Masa ni dekat luar gelap lagi sebab baru pukul 6 pagi and yes timing feri memang dari pukul 6 pagi. Untuk makluman semua jugak,tiket feri ke tioman tak banyak masa jadi kalau nak lewat sikit baik beli tiket cepat-cepat sebab selalunya tiket timing lambat ni cepat sold out. Kitorang duduk lepas tu semua terus tidur. Perjalanan pagi ni ambik masa lebih kurang 1 jam setengah je

Untuk trip kali ni aku book resort dekat Juara.
Untuk masuk Juara ni kau kena naik 4wd.
Bayaran dalam RM30/pax pergi sahaja,balik nanti bayar another RM30/25 bergantung pada ikhsan owner 4wd tu lah.
Kitorang stay dekat Coconut Grove sebelah je dengan The Barat.Kalau nak masuk Juara, feri akan berhenti dekat Kg Tekek lepas tu dari situ kita akan naik 4wd ke Kg Juara.
Dont worry kalau tak book awal-awal 4wd sebab dekat jeti tu nanti banyak je abe-abe yang akan offer, so kita tinggal pilih je.
Senang bukan

Cantik sangat tempat dia. Betul-betul depan pantai tapi area chalet, surrounding dia garden.

Masa kitorang sampai chalet dalam pukul 8.30 am macam tu, so kitorang lepak dulu dekat cafe chalet ni sambil cari pakej snorkeling.
Turn out to be pakej snorkeling untuk pagi ni banyak dah full tapi nasib kitorang baik sebab abang 4wd yang kitorang naik tadi tolong carikan bot.
This time kitorang naik private bot,tak campur-campur org lain okeh,just the 5 of us.
Dia kira satu bot RM650 so kitorang divide 5 jadiklah RM130 sorang untuk pakej snorkeling 4 points.
Kitorang start snorkeling around pukul 11 macam tu sampai pukul 3 ptg macam tu lah.
Antara point yang kitorang pergi adalah Pasir Panjang, Malang Rock, Taman Laut and Rengis.
I tell you guys what antara 4 ni yang paling cantik dekat Rengis tu.

Wajib pergi!!

Feeling-feeling ditampar angin laut sangat

Kitorang berlima je satu bot. Exclusive bukan. Hahahaha

From 2007 and still counting

Tak sapu sunscreen dekat kaki maka hangus lah kulit. Tengoklah air dia memang cantik gila kan

Mujur lah snorkeling 4 point jek sebab masuk point ke 3 aku dah mabuk laut kot.
Lepas tu lagi satu aku rasa sebab aku tak makan pagi jadinya memang pening betul kepala time tu.
Siap pakej muntah ye lepas point ke 4 tu.
Advise untuk korang yang nak pergi snorkeling tu isi lah perut sikit kalau tak nak mabuk-mabuk penat snorkeling

Aktiviti petang lepas snorkeling ni santai-santai jah sambil usha jantan.
Nasib petang tu redup je so kitorang lepak-lepak je depan chalet

Dah petang leisure-leisure malam tu kitorang bbq lah pulak.
Sebenarnya penat sebab macam pack jugak hari kitorang tu.
Ye lah org pergi 3h2m kitorang pergi 2h1m je, memey penat lah jawabnya

Function ye ring light aku dekat tengah-tengah pantai ni
Area tempat kitorang stay ni memang malam mati sikit
Sesuai untuk family and sesiapa yang nak honeymoon lah
Untuk kitorang yang berjiwa remajah ni memang rasa sendu sikit tempat macam ni but still sangat selesa

Makanan bbq dibawa siap dari KL
Barang-barang dengan bbq pit tu pon bawak sendiri jah
Gigih kan weollss..ehek

Lepas bbq aktiviti kitorang chill dalam bilik je
Masig-masing pon dah penat seharian and esoknya balik ke sarang masing-masing
Overall sangat okey lah reunion kitorang kali nih
So till then,,bye..
Nantikan next entry pulak kalau aku rajin

Oh sebelum tu aku share dulu lah pecahan perbelanjaan incase ada yang nak tahu berapa total kitorang hangus

1. Minyak ktn - mersing - ktn RM14 (divide 5)
2. Ferry mesing - tekek - mersing - RM130

Wednesday 29 January 2020

AZAM 2020

Assalamualaikum semua

Biasalah bila hujung bulan baru kita feeling-feeling nak update pasal azam baru

Setiap tahun pon ada azam baru tapi rasa nak berazam tu cuma awal-awal tahun dengan akhir tahun je.

Akhir tahun tu pon sebab nak recap balik apa jek yang aku dah buat setahun ni.Hikhok

So azam tahun ni aku tak nak yang extravaganza sangat. Mungkin yang biasa-biasa je yang aku rasa boleh nak capai

AZAM 2020

1) Ada side income > RM500

2) Travel 2 negara (every year pon mmg wishlist)

3) Cukup savings 6 bulan gaji (aku ni sejenis boros,carik duit,simpan duit tak reti,reti habiskan je)

4) Upgrade duit bagi kat parents

5) Masuk rumah baru

6) Setelkan hutang

So basically azam aku kali ni yang beshe-beshe jek.

Tadek yang luar biasa. Sebab dia adalah sejenis azam dan bukan wishlist jadiknya aku kena relevan lah and berusaha sikit lah tahun ni kan

Doakan aku gais supaya this year dapat fulfill semua tuh.

Kalau ada yang tetibe yang membaca ni boleh titipkan doa untuk aku ye.

Haa bahasa bukan kaleng2. Dah sah-sah kita anak cikgu BM kan.

Tuesday 5 November 2019

AWANA GOLF RESORT KEMAMAN

Short vacay sebelum kawan baik aku bergelar bini orang.
Disebabkan nama pon short vacay, memang kitorang pergi weekend je. 14 & 15 September hari tu.
Macam biasalah aku kalau bab peram cerita memang berbulan-bulan,kadang-kadang bertahun so bertabah je lah dengan diriku ini.
Kali ni punya short vacay cuma berempat. Aku,Aida,Tikah and Billa.Patut ada lagi sorang,Adura but she cant make it.
Kitorang ni memang besties tapi bab contact selalu tu tidaklah,Cuma bila ada event besar macam wedding ni kitorang jumpa balik.
Tak silap aku last kitorang vacay masa 2017 kot, haa nampak tak dah dekat 2 tahun baru nak vacay semula ye.
Tu pon sebab si Aida ni nak kawin,,kalau tak entah bila pulak.
Kiranya vacay kali ni macam bridal shower lah tapi tadek celebration apa pon sebab ye lah aku kan bukan sejenis yang suka buat-buat benda macam tu.
Penat tau nak kena pikir and plan.Hahahaha

Trip kali ni kitorang plan untuk stay dekat Awana Golf Resort Kemaman.
Rasa aku dulu nama dia Awana Kijal,ke still sama lagi tapi aku yang bengap tak tahu?
Memang pilih yang dekat-dekat je sebab short trip. jadi malas nak buang masa dengan naik kereta lama-lama. Dah makin tua ni aku cepat penat.

Ni resort tu. Memang besar ye

Dekat area resort ni memang tak banyak lah tempat menarik yang kau boleh pergi.
Kitorang pon just spend time dekat dalam resort ni je
Kalau untuk family yang ramai-ramai,kalau rasa mahal nak makan dekat dalam ni boleh makan malam dekat luar sebab kalau waktu malam memang bersepah jugak restoran sepanjang jalan nak ke Resort ni so tayah risau bab nak makan kat mana.
Lagi satu,sebelum masuk resort ni ada deretan kedai,dekat situ ada KFC jugak jadi lebih mudah nak makan.

Ni reception area. Dia punya lobby memang besar lah. 4 stars hotel kan kenalah besar,kalau kecik tu namanya boutique hotel

Ni tangga lobi. Bergambar dekat lobby is a must katanyah so aku layankan sajoh.

Ni tempat lepak-lepak dekat tengah lobi.
Tapi one thing yang aku tak berkenannya sebab service lambat ye dekat reception.
Macam-macam masalah lah bila nak check in.
Lama tau kitorang tunggu

Lepas dah check in,kitorang naik bilik.
Sebenarnya ada problem masa check in tadi so dia upgrade bilik jadi superior tak silap.Tak directly sea facing macam yang kitorang book tapi still sea facing but view dengan laut jauh sikit.
Tapi bilik-bilik dia sebenarny memang sea facing,cuma jauh dgan dekat je

Kitorang berempat so dapat 2 superior single so just nice lah.
Mujur  kawan aku lagi sorang tu tak jadi join.Ehhh
Tapi bilik dia aku bagitahu,sebelum datang tayah expect tinggi takut kau kecewa sebab aku nengok nye pon hmmm macam tak berbaloi jek untuk harga RM400 + satu malam
Bilik dia sangat kecik ye and no balkoni

Ni toilet dia and bathtub betul-betul  tepi katil.
So kalau kau berendam org katil sebelah boleh bukak jek tingkap tu main cak-cak dengan kau

Ini view dari floor kitorang

Sebab masing-masing lapar walaupun dah mentedarah nasi kukus sebelum gerak tadi,terpaksalah aku turun beli KFC.Bagi anak-anak kenyang dulu sebelum main pool.
So lepas makan aktivitinya memang mandi kolam je lah

Ni area pool dia,kalau bawak kanak-kanak memang tempat pool kanak-kanak best sebab ada playground
Aku teringin nak g pool kanak-kanak
 tapi karang makcik-makcik kat situ bagi pandangan maut pulak

Lepas main pool kitorang decide nak lepak bistro dia. Dengar bistro macam gah lah kan and kita expect nice coffee,nice ambiance nak-nak lagi bistro dia tepi pantai.
Tapi sekali lagi aku bagitahu ye,tak payah letak high expectation sebab memang mengecewakan
Kitorang datang ingat nak have a nice coffee sekali dia cakap malam ni hanya buffet so  boleh minum je kalau tak nak buffet
Ok fine lah sebab datang memang nak minum,last2 tengok menu air dia alahai,,,malas lah nak cakap
Last-last aku minum kopi-0 ye.
Lepas tu tempat dia memang tak best lah.angin tadek lepas tu gelap tadek feeling macam cafe tepi pantai lah.
Dah macam warung-warung yang tak laku macam tu

Gelap gelita  tapi nak jugak ambik gambar

Sebab kawan aku lapar,jadinya kitorang decide pergi lepak dekat cade Hainan ni. Cafe ni ada dekat lobi tapi time tu dah macam pukul 11,cafe dah nak tutup jadi orang tu boleh buat roti bakar je
Jadilah roti bakar pon buat alas perut

Pagi esoknya kitorang tadek aktiviti pon
Just pergi turun breakfast and balik

Ni otw nak pergi breakfast. Breakfast diorang I tell you guys what,,memang puas hati ye. Ye lah sorang pon RM52 macam tu,kalau tak memuaskan memang meminta lah diorang ni kan. Aku sejenis takkan membazirkan buffet ye so selagi boleh makan kita makan.

Lepas makan kitorang lepak dalam bilik kejap lepas tu check out
Sebelum check out pulun gambar dulu sebab lepas ni entah bila pulak next vacay. Semua dah berkeluarga nanti lagi susah.

Sekian short trip kali ni.Nanti aku up stori pergi Bali pulak tapi tengok lah bila.HAHAHA

Thursday 26 September 2019

KAPAS CAMPING TRIP PART 3

OK here we go

Untuk last entri kali ni pasal hari malam dan hari last kitorang kat sana.
Kalau dah nama camping harus lah ada bbq nya kan so malam tu kitorang set up untuk bbq.

Btw ayam yang pucat lesi tu bukan kitorang punya yer.
Ayamm kitorang haruslah menarik hasil tangan chef syawal azrai aka syawalina.
Letops ayam dia,tengok warna pon dah tau sedap ye sis semua.

Nak hidupkan arang yang tak seberapa tu pon sampai empat orang.
Dan of course lah aku paling function siap kipas terus

Ok malam tu sebenarnya nak celebrate birthday fizi.
Dia macam tradisi kitorang lah untuk celebrate birthday masing2 so malam tu kitorang decide untuk celebrate beday fizi.
Gigih yer aku bawak kek tu dari Kuantan naik bot segala.
Nasib kek masih lagi ada rupa kek ye malam tu.

Letups tak makanan and decoration  siap fairy light segala

Birthday boy. Kek sumpah sedap yer. Perisa choc peanut.
 Pandai tak aku jaga kek ni supaya masih kekal bentuk kek, Dengan naik bot nya semua.
 I is bangga dengan diri sendiri.
Tibehh

Malam tu kitorang tido atas buai hammock yang jaring2 tu sambil tengok bintang.
Asyik bangat tapi tengah2 malam tu dah kena masuk khemah sebab macam nak hujan tapi nasib baiklah aku tido lena jugak.
Mungkin sebab penat dah kot siang hari tu

Siang nya tu kitorang decide untuk hike Bukit Singa.
Bukit Singa ni is a must sebab orang kata signature Pulau Kapas lah.
Klau tak pergi maknanya tak pergi lah korang ke Pulau Kapas. tapi nasihataku,tayah lah korang nak jalan sendiri,better ambik tour guide jek Rm25/pax sebab penat weyh nak jalan panas2.
Naik bot nanti dia terus hantar tapi kitorang hari tu jauh jugak dari bot nak pergi jalan naik Bukit Singa tuh
Bot tak boleh berhenti depan2 Bukit Singa tu sebab nanti rosakkan coral so diorang akan berhenti jauh sikit dan korang kena jalan untuk sampai ke Bukit Singa tu

Ni kitorang dah dekat bawah.
Kena naik bukit belakang tu untuk pergi puncak
Jalan nak naik puncak tu curam jugak jadi kalau yang berumur sikit (I mean makcik2) macam susah sikit lah nak naik.

Cantik kan view dia. Orang cakap hilanglah penat sekejap bila da naik atas puncak dia.
Tapi puncak dia bukan macam Broga yang luas sampai 10 orang boleh bergambar atas tu.
Puncak dia kecik je
Paling ramai pon boleh lah 5 orang yang berbadan kecik duk kat atas tu

Ni gambar aku dekat puncak.
Curam gila ye.
Kau dekat atas ni tak payah lah duk nak bergurau senda beramas mesra sangat sebab tempat dah lah kecik lepas tu kalau kau silap sikit jatuh lah ke bawah.
Innalillah

Mamat yang pakai cap tu lah yang jadi tour guide kitorang

Dekat Bukit Singa ni tak boleh lama2 sebab panas sangat.
Kitorang dekat atas pon sekejap jek sebab panas yakmat time tu weh.
Lepas balik dari Bukit Singa kitorang kena balik tent sebab bot balik pukul 1.30 pm.

Ok time ni aku memang menyirap ye,terus angin baik aku dua hari tu hilang.
Kisahnya sebab aku dah lah panas balik dar Bukit Singa tu.
Badan punya lah melekit nak mampus lepas tu time nak mandi boleh pulak tadek air. I repeat TADAK AIR!!!
Aku punyalah nak marah time tu,memang tak boleh bincang dah,nak mengamuk betul aku
Kau dah lah nak kejar bot cepat lepas tu kau tak boleh mandi ye
Stress weh
Nasib baiklah tempat lelaki ada lagi sikit air so aku masuk lah toilet lelaki
Gasak lah.
Tapi mujurlah kawan-kawan aku ni tolong cover
Function jugeklah
Dah setel mandi semua kitorang rushing naik bot and balik ke realiti sebenar

Sebenarnya da lagi cite pasal makan otw balik ni tapi aku tatau mana pergi gambar-gambar makanan tu so pass je lah.
FYI makanan yang tak sedap ye so tak yah lah aku citer kan

Ok bye

Friday 6 September 2019

KAPAS CAMPING TRIP PART 2

Ayuh sambung cerita camping

Kitorang naik bot paling awal tau,bot pukul 9.Next bot pukul 11 jadi pandai-pandai lah bajet perjalanan korang nanti.Kitorang nak sampai awal sebab banyak plan nak buat katanya kan. Memandangkan cuti pon 2 hari je jadi kalau boleh banyak sikit aktiviti yang kitorang nak buat kat sana

Naik bot pergi pulau tak lama pon, dalam 15 minit je. Sesiapa yang fefeeling mabuk laut tu kau tampo je sebab tak sempat weyh nak mabuk-mabuk pon. Bila dah sampai dekat tempat camping satu hal pulak nak turun dari bot tu. Abang bot tu annoying gila yer cakap 'Cepat sikit turun,gelombang ni'I was like chill la bang,beg kitorang dah la gedabak.Almaklumlah kalau yang pergi pon persis model victoria secret,beg pon haruslah gedabak weyh.

Ok dekat sini je kau boleh tengok aku macam mana so kau boleh lah imagine betapa annoying nya aku time nak turun tu ye.

Kitorang sampai tempat camping tu dalam pukul 9.30 lah and kitorang expect untuk terus boleh masuk khemah tapi sebenarnya standard lah kan kalau check in mana2 kan mesti pukul 2 mcm tu. Tapi kitorang nak letak beg je sebenarnya. So bila sampai sangat lah clueless ye sebab reception punya tempat apa semua tadek jadik nya terpaksalah call orang yang kitorang deal sebelum sampai sana tu. Few minutes later, adalah sorang mamat ni keluar,,then aku tanyalah mana khemah apa semua lepas tu mamat tu cakap 'relek jap ea,tgh mamai ni baru bangun tido' so aku pon terpaksalah tunggu dia sober kejap.Dah mamat tu sedar sikit, dia pon tunjuk khemah. I is terkejut yer dengan kondisi khemah,dah lah depan toilet,,last2 terpaksa lah redha sebab kitorang tak bawak khemah sendiri. Kalau korang nak berkhemah,better bawak khemah sendiri sebab korang boleh park khemah jauh sikit dari area toilet itu.

Ni area camping site tu. Kalau kau bawak khemah sendiri boleh lah park khemah dekat tengah2 alam mengadap laut ni.Kalau tak bawak kau duduk lah khemah depan toilet kat belakang sana

Yang ni tempat masak memasak jadi tak payah lah gigih nak bawak kau punya periuk segala,kitorang memang bawak periuk segala ibarat macam kau duduk dalam hutan semua benda tadek lepas tu last2 komplen banyak gila bawak barang #lessonlearned

Ini toilet yer. Tempat mandi memang open shower jadik untuk gegurls bawak lah kain basahan tapi kalau kau nak mndi pakai bra pon up to you lah.Bergantung kepada tahap kemaluan masing2. Toilet ok je,,tak jijik lah so dont worry

Dah setel check in kononnya kitorang pon tukarlah baju nak pergi snorkeling . Time tu dalam pukul 10 pagi so consider awal lagi. Kitorang mulanya nak ambik dengan longsha ni jugak tapi tak jadi so kitorang jalan sampai ke area Kapas Beach Chalet. Hujung ke hujung dengan panas teriknya.Surrender weyh nak jalan tapi terpaksa lah. Dekat sana harga snorkeling RM 25/pax, dia bawak snorkeling tengah2 laut lah.Sekali lagi yer,advisable untuk bawak sendiri punya snorkeling gear sebab kau imagine lah berapa banyak umat pulak yang dah pernah guna snorkeling gear tu kan,,tapi aku last2 tak bawak jugak yang aku punya..ughhhhh

Aduhh duyung ke dugong semua tu

Lama jugak duk tengah-tengah laut tu tapi one thing aku boleh cakap,view dekat tengah laut ni tak best pon,better lagi time aku pergi first time dulu,dekat tepi pantai lagi best view corals dia.

Settle snorkeling kitorang balik tent and berehat..Penat weyh. Actually tak banyak aktiviti sangat boleh buat kat sana,,kau just spend time dengan kawan2 kau je lah nak tunggu habiskan dua hari tuh

Dugong naik ke darat untuk berehat

Petang dalam pukul 4 macam tu kitorang pergi semula dekat Kapas Beach Chalet sebab nak main kayak pulak. Dari tak buat pape kat sana baik kita main kayak pulak. Satu kayak RM20 boleh naik 2 atau 3 orang.Kalau kau gems naik berdua cukup lah. Kitorang ambik dua kayak. Satu naik dua org, satu lagi naik 3 orang

Towards the end nak sunset tu paling best lah sebab view sangat cantik. Memang  orang cakap golden time sebab kau boleh feelig2 romantik sangat time ni. Ambik gambar pon sumpah cantik. I loveee

Petang lepas kayak kitorang ambik gambar sampai matahari betul2 terbenam. Setiap minit masa itu adalah emas.

Ok lah part last aku sambung next entri. Macam panjang sangat pulak nak tulis semua kat sini kan